جرم گیری دندان

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان روشی برای از بین بردن جرم های رو دندان هاست. اما این جرم ها چطور بوجود می آیند و تا چه حد میتوان از تشکیل آنها روی دندان جلوگیری کرد؟ در ادامه به طور کامل به این سوالات پاسخ می دهیم:

جرم دندان در واقع پلاک‌های میکروبی که به رنگ زرد یا سفید هستند همراه با املاح بزاقی بر سطح دندان‌ها می‌چسبند و با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان نیز از بین نمی‌رود.

چرا جرم روی دندان ها ایجاد می شود؟

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان : مسواک نزدن به موقع و یا تنها یک بار در روز و ماندن باقی مانده های مواد غذایی بر روی دندان ها به مدت طولانی به طوری که دیگر با مسواک قابل تمیز شدن نباشند .

• کشیدن سیگار : سیگار یکی از عواملی است که باعث جرم دندان می شود و در طی استعمال دخانیات به مدت طولانی دندان ها ظاهر ناخوشایندی به خود خواهند گرفت .

• تغذیه ی نامناسب : مصرف بیش از حد مواد چسبناک و شیرینی جات و همچنین افرادیکه بیش از حد نوشیدنی های رنگی استفاده می کنند مانند چایی و قهوه.

• استفاده از مسواک خالی بدون خمیر دندان : برخی به علل مختلف مثلا اینکه از خمیر دندان بدشان می آید و … هنگام مسواک زدن از خمیر دندان استفاده نمی کنند .

• عدم استفاده از نخ دندان : مواد خوراکی که به دندان می چسبند با مسواک زدن صحیح از بین می روند اما موادی که در لا به لای دندان ها می مانند به وسیله ی مسواک از بین نمی روند و برای تمیز کردن آن ها باید از نخ دندان استفاده شود.
• عدم انجام معاینات به موقع : عدم مراجعه ی به موقع به دندانپزشک و معاینه های دندانی .

• درمان نکردن دندان های نامرتب : به دلیل مرتب و یکدست نبودن دندان ها مسواک زدن به طور صحیح انجام نمی پذیرد و جرم در میان آن ها باقی می ماند.

 

*بوی بد دهان، پوسیدگی و تغییر رنگ دندان ها، تحلیل و گاها خونریزی لثه از عوارض وجود جرم بر روی دندان هاست.*

 

جرم گیری دندان به چه صورت انجام میشود؟
جرم گیری دندان به دو صورت دستی و یا با استفاده از اولتراسونیک در دندانپزشکی قابل انجام است . هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید یک چکاپ کامل از دهان و دندان شما صورت گرفته و نوع جرم گیری مناسب شما مشخص می شود.

 

  • جرم گیری دندان با استفاده از ابزارهای دستی:
    این روش برای افرادی که جرم‌های سطحی روی دندان‌هایشان دارند، مناسب است. از آنجا که دندانپزشک توانایی مشاهده پلاک‌ها را ندارد، مجبور است‌ از حس‌ لامسه خود برای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب بر روی دندان‌ها استفاده‌ کند و به صورت دستی، پلاک‌های موجود روی دندان‌ها را بتراشد.

 

  • جرم گیری دندان با ابزارهای اولتراسونیک:
    ابزار جرم گیری دندان اولتراسونیک پلاک‌ها را از روی دندان شما با لرزش یکسر فلزی، پاک می کند. برای جرم‌گیری با دستگاه اولتراسونیک باید سر دستگاه سرد نگه داشته شود و آب روی دندان‌ها برای شستن پلاک‌ها، اسپری شود.

 

    • مرحله اول: جرم گیری و کورتاژ لثه
      زمانی که با درمان جرم دندان و پلاک دندان ها، همچنان عفونت در لثه باقی بماند با حذف بافت عفونی اصطلاحا کورتاژ لثه انجام می شوند. لیزر با حذف بافت پوششی عفونی و حفظ بافت همبند سالم در لایه‌های زیرین، موجب می شود که بافت لثه‌ای سالمی ساخته‌ شود.

 

    • مرحله دوم: بروساژ دندان
      در این مرحله از جرم گیری ، دندان ها توسط دندانپزشک به خمیر مخصوصی آغشته شده سپس توسط وسیله ای که بر سر آن برسی طراحی شده است شست و شو داده می شوند
      این‌ کار معمولا بعد از جرمگیری دندان و برای‌ بوجود آوردن سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که‌ چسبندگی زیادی ندارند و سفید کردن دندان، استفاده‌می شود.

 

    • مرحله سوم: صیقلی کردن دندان :
      صیقلی‌کردن دندان با Airflow روشی‌ ایده‌ال برای‌ از بین بردن لک و تغییر رنگ ناشی‌ از کشیدن سیگار و قلیون، مصرف چای و قهوه‌ است، زیرا علاوه بر سفید شدن دندان‌، بطور کامل پلاک دندان ها را از بین می برد. از این‌ روش‌برای پاکسازی و باز کردن فیشرها قبل ازشیار بندی دندان استفاده‌ می شود. این‌ روش جرم گیری دندان با صیقل دادن دندان بدون تماس مستقیم، فشار و گرما باعث بهبود وضعیت دندان‌های بیمار می شود و نسبت به‌ دیگر روش‌های درمانی پریودنتال برتری‌دارد. در این‌ روش، یک اسپری هوا و سدیم بی‌کربنات و جت آب برای‌ برطرف کردن پلاک و لکه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این‌ روش بیمار دردی‌ را حس نخواهد کرد.

 

 

مراقبت‌های پس‌ از جرم گیری و بروساژ دندان
• حتما سالی یک بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید.
• اگر در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی در ناحیه‌ای از لثه شدید، مطمئنا نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارید.
• با دقت مسواک زدن یکی‌ از مهمترین عوامل جلوگیری‌ از جرم دندان است، روزی 30 ثانیه مسواک‌ زدن نمی تواند کمک شایانی به جلوگیری‌ از جرم گرفتن دندان نماید.
• بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه‌ که دندانپزشک تجویز می کند، استفاده نمایید. زیرا در بهبود زخم‌های به‌جا مانده‌ از جرم گیری موثر است‌ و یک‌ هفته بعد‌ از جرم گیری استفاده از دهانشویه را قطع نمایید.
• درصورت حساس شدن دندان پس‌ از جرم گیری اصلا نیاز به‌ نگرانی‌ نیست ، حساسیت دندان پس‌ از مدتی رفع خواهد شد.
• جرم گرفتن دندان فقط در بزرگسالان اتفاق نمی افتد. ممکن‌ است دندان های‌ کودکان نیز جرم بگیرند. درصورتی که‌ در بررسی‌های دوره ای دندانپزشک وجود جرم را تشخیص دهد، دندان کودکان هم‌ باید جرم گیری شود. جرم های‌ ایجاد شده روی دندان کودکان نیز مانند بزرگسالان‌ است.

 

 

این روزها یکی از درمان‌های زیبایی که مردم از دندانپزشکان می‌خواهند، سفید کردن دندان است. یادتان باشد دندانپزشک شما هنگام جرمگیری، رسوبات رنگی و املاح ته‌نشین شده روی دندان‌ها را برمی‌دارد و در نتیجه رنگ داخلی دندان تغییر نخواهد کرد و نباید انتظار سفیدی و درخشندگی داشته باشید؛ هر چند به دلیل از بین رفتن لایه جرم، کمی تغییررنگ را احساس می‌کنید ولی در بلچینگ  ماده‌ای به نام پراکسید هیدروژن به درون ساختار مینایی دندان نفوذ کرده و باعث اکسید شدن رنگدانه‌ها و در نتیجه سفید شدن دندان‌ها می‌شود. از طرفی این کار بیشتر جنبه زیبایی دارد، در حالی که جرمگیری یک اقدام درمانی است.

 

برای مشاهده ی نمونه کارها و آشنایی بیشتر با مجموعه ی ما کلیک کنید...

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

تماس برای مشاوره رایگان