تفاوت کامپوزیت و لمینت

لبخند زیبا یکی از شاخصه های زیباییست و داشتن لبخند زیبا می تواند تاثیر زیادی در اعتماد به نفس و زیبایی چهره داشته باشد.
کامپوزیت و لمینت دو مورد بهترین درمان ها برای داشتن لبخندی زیباتر می باشند
اما تفاوت بین این دو روش چیست؟ در ادامه به این موضوع به طور کامل می پردازیم:

ابتدا بهتر است با هر دو روش آشنا شویم.
کامپوزیت نوعی ماده‌ی خمیری شکل است که به وسیله‌ی تابش نور در طول موج خاص، سفت و سخت خواهد شد و می‌توان ظاهر آن را بعد از اتمام کار صیقل داد و زیباتر کرد. پزشکان از این ماده به عنوان یک لایه‌ی نازک روی دندان‌ها جهت برطرف کردن عیوب ظاهری و مشکلات جزئی دندان استفاده می‌کنند. ماده‌ی اصلی ساخت آن رزین کامپوزیت‌ها هستند.
لمینت یک لایه دندانی نازک (ونیر دندان) است که به صورت اختصاصی بر اساس قالب تهیه شده از دندان‌های شخص ساخته و روی دندان‌ها نصب می‌شود. این ونیر دندان توسط دندانپزشک به سطح جلوی دندان‌ها متصل می‌شود.

کاربرد لمینت دندان در پوشاندن عیوب ظاهری:
• اصلاح فرم بد دندان ها در صورتی که کج یا بد شکل باشند.
• ترمیم کردن ظاهر دندان هایی که شکسته و یا ترک خورده هستند.
• تغییر رنگ دندان هایی که با بلیچینگ یا روش های دیگری نمیتوانند اصلاح شوند.
• تغییر رنگ و پوشاندن لکه های دندانی که بر روی دندان ثابت شده اند.
• رفع کوتاهی دندان هایی که به هر دلیلی ساییده شده باشند.
• رفع فاصله های ایجاد شده بین دندان ها با استفاده از لمینت دندان امکان پذیر است.

کاربرد کامپوزیت دندان در پوشاندن عیوب ظاهری:
• لب پریدگی های جزئی که برای دندان پیش امده باشد رفع می شود.
• اگر فاصله دندان ها نیاز به پر کردن جزئی داشته باشد.
• ترمیم و اصلاح فرم دندان های خرگوشی را فراهم میکند.
• در صورتی که دندان ها عیب ظاهری نداشته باشند و فقط نیاز به تغییر رنگ دندانی داشته باشند.
• افرادی که نمیخواهند فرم و جایگاه دندانی نامناسب خود را با ارتودنسی درمان کنند و به کامپوزیت رو می آورند.

تفاوت کامپوزیت و لمینت
بزرگترین تفاوتی که بین کامپوزیت ها و لمینت ها وجود دارد مدت زمان نصب این دو روکش است. برای نصب کامپوزیت دندان تنها یک الی دو ساعت زمان مورد نیاز است. میزان مهارت و تخصص پزشک در طراحی و پولیش کردن دندان در نصب روکش های کامپوزیت دندان در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود.
کامپوزیت دندان لایه هایی است که بر روی دندان قرار می گیرد و میزان مهارت و تخصص پزشک می تواند بر اصلاح شکل، طول و رنگ روکش ها تاثیر گذار باشد. روش کامپوزیت دندان کم تهاجمی و قابل بازگشت است. زیرا در این روش به بافت دندان ها هیچ آسیبی وارد نمیشود و میتوان در صورت عدم رضایت پس از چند سال این روکش ها را ریموو نمود. در این روش مینای دندان به صورت کامل سالم می ماند و آسیبی به دندان وارد نمی شود.

برای نصب لمینت دندان نیاز است حداقل دو الی سه جلسه به مطب پزشک مراجعه شود. در جلسه اول باید آماده سازی دندان انجام و پروسه قالب گیری دندان آغاز شود. تقریبا 14 روز زمان نیاز است تا روکش های دندانی در لابراتوار تهیه و ساخته شود. در جلسه دوم روکش و یا پوسته لمینت بر روی دندان نصب می شود.
در زمانی که می خواهید لمینت سرامیکی را نصب کنید باید مینای دندان شما به اندازه ضخامت روکش لمینت تراشیده شود تا روکش پیوند بهتری با دندان داشته باشد. همین پیوند بسیار مستحکم باعث می شود دوام و طول عمر لمینت دندان افزایش یابد. به دلیل تراشیدن مینای دندان این روش غیر قابل بازگشت و تهاجمی است. بدین منظور که نمی توان از دندان بدون روکش لمینت استفاده نمود زیرا زیبایی ظاهری دندان بر اثر تراشیدن مینای دندان از بین می رود.

طول عمر و دوام لمینت سرامیکی بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. به صورت عادی تقریبا لمینت دندان دو برابر بیشتر از کامپوزیت دندان عمر می کند. عمر لمینت دندان حدود 10 الی 15 سال است و عمر کامپوزیت دندان حدود 5 الی 7 سال است. البته این حداکثر ها را برای زمانی به کار می برند که فرد به خوبی از دندان های خود مراقبت کرده باشد. در صورت آسیب ظاهری کامپوزیت قابلیت ترمیم دارد اما اما برای لمینت دندان باید تعویض صورت گیرد و لمینت نمی تواند ترمیم شود.

از نظر استحکام لمینت دندان بسیار بیشتر از کامپوزیت دندان است. استحکام لمینت دندان به دلیل ساخته شدن در لابراتوار های پیشرفته و با استفاده از فناوری های نوین بیشتر از کامپوزیت دندان است. این مقاومت و استحکام لمینت دندان باعث می شود روکش ها در برابر هر گونه ضربه و فشار مقاوم باشند. در این صورت احتمال ساییدگی یا شکستن دندان بسیار کاهش میابد. میزان مقاومت لمینت در برابر تغییر رنگ و رنگ پذیری نیز بسیار بالا است. اما کامپوزیت دندان در زمان سریع تری زرد شده و رنگ خود را از دست می دهد. البته کامپوزیت هایی که امروزه با تکنولوژی نانو هیبرید یا میکروفیل ساخته می شوند دارای مقاومت بهتر و بیشتری در برابر کامپوزیت های قدیمی تر هستند.

دیدگاه خود را بنویسید

تماس برای مشاوره رایگان